Gátak elbontásával javítják a Klamath folyó élővilágát Amerikában, számol be róla a Klamath River Renewal Corporation Facebook oldalán.
A múlt pénteki sikeres próbarobbantást követően a Klamath River Renewal Corporation folytatja a Copco No. 1 gát eltávolítását, amely a második műtárgy, melyet a Klamath-gátak eltávolítására irányuló projekt részeként számolnak fel.
Az 1918-ban, kizárólag vízerőművi áramtermelés céljából épített Copco No. 1 több mint 100 éve akadályozza a halak átkelését, és várhatóan 2024 augusztusának végére teljesen eltávolítják.
A Copco No.1 gát lebontása, amelyet fúrás, robbantás és forgácsolás ismétlődő ciklusával végeznek el, már a tavaszi lefolyási időszak vége előtt megkezdődhet. A jelenlegi műtárgy esetében egy boltíves kialakításról beszélhetünk . Így amennyiben a Klamath folyón tavasszal jelentős vízhozamot tapasztalnának, a víz biztonságosan át tudna haladni a részben eltávolított betongáton, az építmény megmaradt része pedig biztonságosan a helyén maradna.
A Copco No. 1 eltávolításának tervét kifejezetten úgy hozták létre, hogy lehetővé tegye ezt a biztonságos átfolyást, amennyiben az bekövetkezik.
Az Iron Gate és a JC Boyle gátak, amelyek agyagos földgátak, teljes magasságukban maradnak mindaddig, amíg a tavaszi lefolyási időszak le nem zárul, és a Klamath nem tér vissza az alapfolyáshoz.
A bontási munkálatok a csapadékmennyiségtől függően valószínűleg valamikor májusban kezdődnek.
(Forrás: Kalamath River Renewal)
Euroóópában is hasonló kezdeményezések vannak kialakulóban.
Európa-szerte a régi gátak lebontásával javítják a vízminőséget és növelik a természetes halállományt. A régi, használaton kívüli gátak többsége nagyobb kárt okoz, mint azt sokan gondolnák. Lebontásukkal javul a víz minősége és a biológiai sokféleség.
Folyóink rossz állapotban vannak, folyórendszerünk széttöredezett – írja az Euronews.
Európában több mint egymillió gát van.
A legtöbbjükre öntözéshez, energiatermeléshez vagy ivóvízhez van szükség. Néhányat azonban már nem használnak, és ezeket elhanyagolják. Ezért egy új kezdeményezés van kibontakozóban. Célja a múlt századi maradványok eltávolítása, a vízminőség javítása és a biológiai sokféleség romlásának megállítása.
A Road to Green riportere, Círil FournerisSpanyolországba, Kasztília és Leónba utazott, amely Európa egyik legfejlettebb régiója a folyók helyreállítása terén, majd Észtországban is megnézte, mit kezdenek az elavult gátakkal.
Az elavult szerkezetek kockázattal és költségekkel járnak
Az Európai Unió biológiai sokféleséggel kapcsolatos stratégiájának célja, hogy 2030-ig 25 000 km folyót szabadítson fel, egyebek mellett az ilyen felesleges akadályoktól. Fournies megnézte a bontási munkálatokat. Ez a gát egy évtizedek óta elhagyatott vízerőmű maradványa- írta.
„Ez egy elavult szerkezet, amely kockázatokat rejt magában. Rossz hatással van a vízminőségre, ami arra kényszerít bennünket, hogy más intézkedéseket hozzunk, amelyek költségesebbek, mint magának a szerkezetnek az eltávolítása,” mondta Arturo Prieto Blanco, a Duero Hidrográfiai Szövetség igazgatója. „A folyó a gát mostani területe alatt fog átfolyni. A folyó olyan állapotba kerül, mint amilyenben néhány évtizeddel ezelőtt volt. Ezek a legolcsóbb intézkedések, mert örökké tartanak,” tette hozzá a szakember.