Szakácsok bojkottálják a lazacot, mert nem megfelelőek a nagyüzemi tenyésztési körülmények. A tenyésztett lazacot az éttermek Európában és világszerte is egyre inkább leveszik az étlapjukról.
A lazac az egyik legnépszerűbb hal, megtalálható szinte minden étterem étlapján. Mostanában viszont egyre több szakács mond le róla – írja a magyarmezogazdasag.hu.
Az Egyesült Királyságban és Európa más részein is egyre több ismert étterem séfje mond le a tenyésztett lazacból készült ételek készítéséről, amelyet egyesek tengeri baromfiként emlegetnek, tömeges tenyésztésük miatt.
A lazac meghódította az egész gasztronómiai iparágat: a gyorséttermektől a világ legelőkelőbb éttermeiig. Az elmúlt évtizedekben ugyanolyan népszerűvé vált, mint a csirke, különösen azok körében, akik egészségesen szeretnének táplálkozni. A táplálkozási szakemberek évek óta dicsérik a lazachús erényeit, amely vitaminokban, ásványi anyagokban és egészséges zsírsavakban gazdag, ugyanakkor kevés káros telített zsírt tartalmaz – írják.
Egy ideje azonban egyre több séf mond nemet a lazacra. Ez a jelenség különösen az Egyesült Királyságban figyelhető meg, de nem kizárólagosan. A tenyésztett halakat az éttermek Európában és világszerte is egyre inkább leveszik az étlapjukról.
A KAMPÁNYT 2022 VÉGÉN A BRIT SZÉKHELYŰ WILDFISH NEVŰ SZERVEZET INDÍTOTTA EL, AMELY A VADON ÉLŐ HALAK ÉS KÖRNYEZETÜK VÉDELMÉT TŰZTE KI CÉLUL. AZ OFF THE TABLE ELNEVEZÉSŰ KAMPÁNY CÉLJA PEDIG, HOGY FELHÍVJA A SZAKÁCSOK ÉS A HALBARÁTOK FIGYELMÉT A LAZACTENYÉSZTÉS ROMBOLÓ KÖRNYEZETI HATÁSAIRA.
A kezdeményezés létrehozói arra ösztönzik a szakácsokat, hogy olyan halételeket tálaljanak, amelyek fenntarthatóbb alternatívái a lazacnak. Válasszák például a tőkehalat, a nagy rombuszhalat vagy a pisztrángot.
Nem fenntartható a nagyüzemi tenyésztésük
Rámutatnak, hogy a nagyüzemi gazdaságok hatalmas mennyiségű vadon élő halat használnak fel a tenyésztett halak táplálékául, amelyet az emberek is könnyen elfogyaszthatnának. Véleményük szerint a lazac fenntartható tenyésztése mítosz csupán.
Lazacfarm (Forrás: egeszsegkucko.reblog.hu)
A világ számos környezetvédelmi szervezete és több mint 150 étterem, szálloda és vendéglátóipari vállalat lett a kampány partnere. A kezdeményezést gasztronómiai újságírók, Michelin-csillagos séfek és többek között az amerikai Patagonia ruházati márka is támogatja. Az Egyesült Királyság mellett Dániából, Kanadából és Izlandról is egyre többen csatlakoznak a tenyésztett lazac ellenes kampányhoz.
(Forrás: magyarmezogazdasag.hu, Fotó: www.jeffgoodwinfishing.com/Getty Images)