A haltelepítések igenis ellenőrzött körülmények között zajlanak! Korábbi írásunkban már beavattuk a kedves olvasókat a haltelepítések részleteibe A Győr-Moson-Sopron Vármegyei Sporthorgász Egyesületek Szövetsége által készített interjúval. A cikk folytatásaként nézzünk meg pár részletet, miszerint valóban ellenőrzés alatt, alapos számolásokkal és logisztikával végzik el a haltelepítést.
„Haltelepítéskor a megyei horgász szövetség többnyire 4-6000 kilogramm pontyot hoz el egyszerre, amit kádaktól függően annyi helyen telepít, ahány kádban érkezik a hal. A hal ilyenkor 5-6 kádas kamionnal érkezik. Amennyiben ragadozót telepítünk, akkor nem csúszdával/ponyvával történik a telepítés (néhány alkalom kivételével), hanem a halat a kollégák a kocsiról leszákolják, kosarakkal telepítik, nagyobb területen szétterítve a halat.
A telepítések folyamatosak, minden vízterületre kerül hal, a halgazdálkodási tervet mindenhol teljesítjük, sőt túlteljesítjük.
Németh István, a Tógazda Zrt. (amelytől a megyei szövetség és a hozzá csatlakozó vármegyei egyesületek is halat vásárolnak) és a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) elnöke a megyei horgász szövetség több kérdésére a közelmúltban válaszolt. Az időjárás, a lehalászásnál a fajok aránya, a lerakodás körülményei, a szállítóautók esetleges megsüllyedése mind szerepet játszanak egy-egy haltelepítésnél. ” – írja a horgszovgyro.hu
Gépjárművel több helyre, több egyesületnek is szállítanak, ami igencsak okozhat időbeli csúszásokat. Kiemelte, hogy abszolút nem veszik sértésnek, ha felrakodáskor az adott egyesület képviselői odamennek a helyszínre. Ez a szállítónak is könnyebbséget jelent, és teljesen hasznos, ha valaki ellenőrzi őket, mutatja, hova rakják le a szállítmányt.
Mik a bizonytalansági faktorok egy telepítésnél?
A halászat időjárásnak kitett tevékenység – előre nagyon nehéz a hőmérsékleti hatásokat figyelembe venni. A telepítést nekünk a Nébihnek három nappal korábban be kell jelenteni minden adattal (mennyiség, faj), de azt nem tudjuk három nappal korábban, mennyi keszeget vagy éppen süllőt fogunk. Ez függ az aznapi hőmérséklettől, csapadékviszonyoktól: meleg van, vagy éppen szakad az eső – így aztán nehezen tervezhető. Mindehhez hozzátéve, hogy a tóba nem látunk bele, a fajok aránya bizonytalan. Hiába telepítettünk ugyanis bizonyos százalékban pontyot, dévért vagy süllőt, ha közben a kártevők, a kormorán, a vidra, esetleg a rapsicok megdézsmálják a halakat. A halászatnál – amire a hal megszületése után három és fél év múlva kerül sor – nem tudjuk nyomon követni az arányokat, így nagyon sok bizonytalanság van a halászat szállítmányozási részében. Kérdéses, melyik nap, milyen mennyiséget, melyik fajból tudunk megfogni – ezt előre képtelenség megjósolni. Egyedül a telelőből való rakodásnál lehetne, de annak az a kockázata, hogy még egyszer “törjük” a halat, mielőtt a horgászoknak elvisszük. Ez azt jelenti, hogy a halastóból nem közvetlenül a horgászvízbe visszük, hanem a saját telelőtelepeinkre, ahol újra meg kell halászni, autóra rakni – ez mind az élő hal “törésével” jár. – írja a szövetség weboldala
A telepítések pontos menetéről a következőképp írnak:
- A szövetség többnyire 4-6000 kilogramm pontyot hoz el egyszerre, amit kádaktól függően annyi helyen telepít, ahány kádban érkezik a ha. A hal ilyenkor 5-6 kádas kamionnal érkezik. Egy-egy kádban időjárástól (hőfoktól) függően 400-1000 kilogramm hal van. A kamion csak olyan helyen tud telepíteni, ahova biztonsággal le tud menni és onnét fel is tud jönni. Ezek a kamionok még a településeken sem mindenhol közlekedhetnek a súlyuknál fogva. Habár a horgászok vágya az lenne, hogy a horgászhelyük közelében telepítsünk, minden víz mellett megvannak azok a pontok, ahol telepíteni tudunk
- Amennyiben ragadozót telepítünk, akkor nem csúszdával/ponyvával történik a telepítés (néhány alkalom kivételével). A halat a kollégák a kocsiról leszákolják, kosarakkal telepítik. Nagyobb területen szétterítve a halat, de ilyenkor nem is 6000 kilogramm halról van szó
- A telepítések folyamatosak, minden vízterületre kerül hal. A halgazdálkodási tervet mindenhol teljesítjük, sőt túlteljesítjük (erre a törvény bizonyos mértékig lehetőséget ad)
- A telepített halak minden híreszteléssel ellentétben nincsenek ivartalanítva.
- Azt, hogy egy-egy területre mikor érkezik meg a hal, nagyon nehéz előre megadni, mivel a legtöbb esetben a halat reggel kezdik el lehalászni. Folyamatosan válogatják, mérlegelik, rakják fel a halőrök ellenőrzése mellett a kocsikra. A telepítés ugyan előre megtervezett útvonalon történik, de adódnak mindig előre nem látható problémák. Ilyen például, hogy csak nehezen lehet bemenni az adott helyre. Ilyenkor annyira elhúzódik a telepítés, hogy a sofőrnek pihenőidőt kell kivennie, így tovább csúszik a telepítés. Sokszor éjszakába nyúlóan végeznek csak a kollégák a telepítéssel.
Fontos leszögezni, hogy a szövetségek halőrei minden folyamatot, az érkező halak minőségét, mennyiségét szigorúan ellenőrzik!
(Forrás: horgszovgyor.hu)